Rariteter

mandag 6. april 2015

Påskedager til fjells

I år ble det IKKE påske i sofaen som det ufrivillig har vært de 2 siste årene. Jeg kom meg til fjells, og for et påskevær ! Skinnende sol både fredag og lørdag. Søndag ble det litt overskyet, men den dagen skulle jeg uansett dra tidlig tilbake til Oslo, så det var helt i orden.

Det begynte å bli litt sørpete i bilsporene oppover lia i Etnedal, og vel fremme var det lite snø på hyttetaket men massevis av snø i terrenget.

Det første jeg gjorde var å lempe inn bagasjen, og så fylle opp fuglematerne med solsikkefrø i håp om å få se lavskrikene. De kom dessverre ikke gangen, men nye ferske harespor dukket opp hver morgen. Harepus lusket rundt fuglematerne hver natt, som et hvitt og vakkert spøkelse.


På lørdag gikk det årlige påskeskirennet av staben, i regi av hyttevellet.

Fin utsikt til grillen
De 2 andre gangene som jeg har vært med tidligere, har det vært snømangel og det har foregått til fots. Men i år ble det med ski på beina, og quiz-spørsmålene var godt spredt utover i terrenget. Jeg var bare tilskuer og satt og skravlet i stekende sol med 2 av de eldre damene, team "De beinløse", taktisk plassert ved matserveringen....

Det hører med til historien at den eldste damen mente det var fint om mannen hennes kom på sisteplass, for han hadde begynte å bli så eplekjekk og høy på pæra i det siste. Skal love vi fliret godt da han kom på nest sisteplass, og da mannen til den andre damen i team "De beinløse" kom på sisteplass, fliret vi enda høyere. Det beste av alt var at mannfolka så svært lite fornøyd ut fordi quiz-spørsmålene var veldig barnevennlige, og de ble derfor grundig slått av alle ungene som var med.

Premieutdeling, diplom til både store og små
Folk står pent i startkø mens de første kommer i mål















Etter skirennet pakket jeg tursekken og dro avgårde på årets lengste skitur, 3 km. Det var flott vær og føre (litt bakglatt, hadde ikke smurt skiene), og knærne fungerte overraskende fint i både opp- og nedoverbakke.



Det virker som det har vært en flott påske over hele landet i år, 
og like fint å være i byen og til fjells.
DRØMMEPÅSKE !
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar