Rariteter

torsdag 18. juni 2015

Sommersol, og lavskrike på grillen

Hei!

Har nettopp kommet ned fra fjellet etter 5 feriedager på Ølslykkja, fra lørdag til onsdag. Det er første gang jeg har vært der så lenge siden 2012, og det har vært veldig bra og avslappende. Man tror jo at man blir lei etter et par dager i fjellet, men jeg fant virkelig lavgiret, og storkoste meg alle dagene. Jeg kunne fint ha vært der 4 uker til, intet problem.


Tøff liten krabat
Men, det var ikke sommer ! Kaldt, og strålende sol hver dag, med et unntak; Sludd på dagen for hjemreise, og det var bare så greit. Da snakker vi skikkelig bra timing *S*
 
Første dagen ble brukt til å ruslet litt rundt og sjekke tingenes tilstand. Badstuhuset ser bra ut, ingen skader fra i vinter. Vedstabelen er blitt hardt rasert av vinden, og har delsvist rast ut og mye av veden har blitt våt. Stabelen er 3 meter bred og 1 meter dyp og må bygges opp på nytt, men det får vente. Men, jeg fikk meg en gledelig overraskelse da jeg tittet under trillebåren, for der fant jeg gressløken i full vigør i kulden! Den har overlevde på 900 m.o.h. i 4 år nå. Eggerøre til frokost med egen fersk gressløk er uslåelig.
 
 
Denne gang hadde jeg bilen helt fullpakket av ting og ting, blant annet dette slagbordet Norden fra IKEA. Jeg kjøpte det på finn.no til en rimelig penge, og hadde egentlig tenkt å ha det som ute- og innebord. Men, det veier vanvittige 41 kg, noe jeg første ikke var klar over. Det er nå plassert inne som kombinert avlastnings- og arbeidsbord ved vindusplassen. Det har 6 små skuffer, veldig funksjonelt og praktisk.
 
Jeg hadde også med en mengde små malingsbokser for å male utedoen. Man kan ta litt kreative sjanser med en utedo, det er jo bare en utedo, og tidsbruken der er begrenset. Hadde pønsket ut en litt sprek 50-talls fargepallett, men skal si det ble slitsomt å se på ! Satset friskt med lys-gul, lys-turkis, lys-rosa (hater rose!), og lys-lime. Men, etter 10 minutter ble jeg neste kvalm av å se på den grise-rosa fargen, så jeg måtte male over rosafargen med grå maling. Er strålende fornøyd med den gråfargen, den er heeelt i orden.
 
Dagene ble brukt til maling, og saging og litt graving, og litt vandring i nærområdet. Kroppen fungerte veldig bra, jeg har blitt mye sterkere i beina siden påsketuren og fikk ingen knesmerter. Denne gangen ble det bare slitne mørbankede byggemuskler, "back to normal" med andre ord. Fikk satt tilbake badstubenkene i badstuen, og da måtte jeg jo bare ta et badstubad. Perfekt aktivitet i kaldt vær, sol og ingen hyttenaboer tilstede. Etterpå ble jeg sittende ute på trappen i 15 min i bare håndklær, med en kald pils, for å kjøle meg ned. Da er det greit at myggsesongen ikke har startet ennå...

Kaffetrakting uten strøm
Det er hyggelig med enkel og god mat. Denne gang hadde jeg med sjokoladekake og friske urter, mer skal ikke til for å piffe opp lunsjen og middagen. Urtene holdt seg friske og fine i lufttett boks. Og, pulverkaffe ble byttet ut med filterkaffe. Snakk om oppgradering! Den pulverkaffen kommer ikke inn på mitt kjøkken igjen. 
 







 




 
 
 
SÅ, en historie om en lavskrike på grillen;
 
Fikk startet grillsesongen på søndag. Inntil da, hadde jeg bare observert et par levende humler, og 2 hyttenaboer. Med maten på grillen tok det bare 15 minutter før en lavskrikefamilie med 3 ordentlig skrikete og masete unger plutselig dukket opp. Den ene voksne fuglen satt seg på sagbukken, 2 meter unna gassgrillen og meg. Etter å ha studerte meg og grillmaten, siktet den seg inn på grillen. Det ble en lynkjapp landing og lynkjapp takeoff fra grillen uten mat, og muligens litt varme føtter.
Med 2 fulle fuglematere i de nærmeste trærene, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke forsyne seg av dem istedenfor.
 
Mulige foreldrefuglene forsøkte å lære ungene sine opp i "hvordan ran hyttefolket for grillmat" ?
Lavskrikene er uansett en av mine favorittfuglearter, med eller uten grillmaten min i nebbet sitt.  

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar