Rariteter

torsdag 23. juli 2015

Frostnatt og bålbrenning

Hei

Forrige uke tok jeg fri fra jobb og dro til fjells torsdag ettermiddag. Hovedmålet var å få brent opp rusk og rask, og rydde på hyttetomten. Det har regnet mye i det siste, og det var meldt regnvær lørdagen, så tryggere bålforhold skal man lete lenge etter.

Da jeg kom frem gikk jeg rett bort for å inspisere den nyplantede rabarbraplanten, og den hadde overlevd og ikke blitt spist opp av sauene. Og, jordbærplantene hadde flere røde deilig jordbær, som rask forsvant ned i magen min. Og, godt var det, for samme natt kom en frostnatt og resten av jordbærkratene ble brune dagen etter.

Jeg har fått en vane å gå en liten morgentur så fort jeg står opp på fjellet. Fredagsmorgen var det strålende sol, og jeg tok en tur mot myra med morratryne og tilhørende morrasveis. På den turen fant jeg en halefjær, jeg tror den er fra en rovfugl. For en flott start på dagen! Nå har jeg festet den i veggen inne på hytta, for jeg synes den var så staselig og vakker. Jeg er ikke flink på rovfugler, og har fortsatt ikke funnet ut av hvilken fugl denne stammer fra. (26/7-15;Har sjekket nettet og det ser ut som det er en halefjær fra en storfugl, røya.)

Etter frokosten var det på tide med en tur på utedoen, og da fikk jeg en veldig lite okey oppdagelse; VEPSBOL INNE PÅ UTEDOEN !! Kan vanskelig forestille meg et mindre ønskelig byggverk å ha i taket. Det var heldigvis ikke så stort, så jeg tok en pinne og slo det ned. Det var like før jeg slo det ned i selve doen, men jeg fikk stoppet meg selv i siste sekund. Vepsebol i selve doen er jo om enda verre enn et i dotaket. Deretter var det å løpe som besatt, og rydde opp i elendigheten 3 timer seinere.

På fredag ble det en tur til Maxbo i Etnedal og fikk kjøpt litt trevirke. Mens jeg sto utenfor butikken, kjente jeg plutselig en hundesnute bak kneet mitt. Der sto det en vanvittig kraftig amstaff hannhund. Det er bare 2 hunderase som jeg virkelig ikke liker, og amstaff er en av dem. Men, denne fyren var veldig blid og kosete. Det viste seg av eieren hadde glemt igjen bikkja da han var og handlet på Maxbo rett før meg, for så å kjøre fra den. Heldigvis visste folk hvem hundeeieren var, så vi fikk fanget hunden inn og fikk ringt opp eieren. Litt spesiell opplevelse, som jeg ikke behøver å oppleve igjen.















Trematrialet ble brukt til å snekre en hylle i hytta, og til å forsterke den ene takbjelken. Og, fikk endelig snekret ferdig skobenken i inngangspartiet, og ferdigsnekret loftsdør over badstuen. Nå mangler jeg bare sittebenken jeg skal snekre ved spisebordet. Pønsker på om jeg skal snekre en markterrasse i solveggen. Er litt usikker på om beina min er sterke nok for tunge løft etter kneoperasjonene i fjor,...så jeg får vel være litt forsiktig. Testet formen med å klatre opp stigen og sjekke takrennene. De har jeg ikke sjekket på 4 år, ikke bra. Fryktet jo at de var full av blader, men den ene var helt ren og pen og den andre hadde noen småsteiner og en del shingelrusk. De steinene er spyttet opp på taket av snøfresen på brøytebilen. Jeg er veldig glad for at de steinene ikke traff vinduet.

På lørdag skulle det brennes bål. Jeg har slitt med å få fyr på bålet flere ganger, og har gjort det til en prinsippsak å ikke bruke bensin. Rev opp en hel avis og stappet den inn her og der, og til slutt fikk jeg skikkelig fart på sakene. Det er faktisk ganske slitsomt å hente frem avkapp av byggematrialer og diverse rester etter trefelling. Etter 3 timer var jeg fullstendig utslitt, men da var det også blitt en del ryddigere rundt hytta.

På søndag kjørte jeg sliten og litt motvillig hjemover igjen til Oslo. Skal heldigvis oppover igjen om 2 uker, og da er det sommerfest med hyttegjengen. Det blir artig *S*





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar