Rariteter

lørdag 16. september 2017

Beising, og bøtter med regn og sånt

Hei !

Da har jeg hatt en uke fri fra jobb, og vært til fjells fra onsdag til lørdag. Der begynner det å bli høstfarger, og og det var friske 8 grader på dagtid og omtrent 2 grader på natta. Planen var egentlig å bare ha 2 overnattinger, men så fant jeg den ordentlig deilige hytteroen, så jeg bare måtte bli en dag lenger.

Dette var igrunn siste mulighet til å få beiset hyttas sydvegg før frosten kommer. Så fort bagasjen var lastet av, tok jeg frem beis, kost og krakk, og satte i gang med å beise nedre del av 3 av veggene. Det gikk veldig greit, og det startet heldigvis ikke å regne den kvelden. Jeg ble litt betenkt da jeg så alle insektene som svirret rundt utover kvelden, de kan jo sette seg fast i fersk beis... Glemmer ikke bildet av den nybeisa hytta på Røros i fjor som ble dekket av fjellbjørkemålerer i løpet av natten bildet her, og sånt frister ikke ! Men, det som ble plagsomt hos meg var at det luktet beis inne i hytta utover kvelden, for jeg hadde jo beiset de 3 veggene som alle lufteventilene er montert på.... Jeg sov som en stein i 9 timer, og våknet opp ganske svimmel og med hodepine. Det var heldigvis bare noen få insekter som hadde satt seg fast i beisen, blant annet et par fjellbjørkmålere, og dessverre bare et par mygg.  


Planen for torsdagen var å snekre trappetrinn til utedoen. Det var ustabilt vær den dagen med sol, mygg og regnskurer som kom på 3 sekunders varsel. Rett som det var måtte jeg løpe inn på utedoen og sitter der i 10 minutter til regnet ga seg. Ikke spesielt elegant for en voksen dame, men sånn er det enkle hytteliv ❤ Jeg fikk til slutt på plass to trappetrinn, så nå er den trappejobben avsluttet. Jeg startet på den i 2012, så det har ikke vært spesielt stressende  Det ble en liten feiring med et glass portvin den kvelden 😃















Fredag beiset jeg ferdig sydveggen og nesten hele vestveggen. Denne gangen måtte damen med høydeskrekk opp i stigen....og der fant myggen meg også. Det blir fort komplisert å slå etter mygg med beisekost, malingspann, stige og høydeskrekk. Jeg tapte.

Den siste klatten med beis ble brukt på det værslitte og litt rustne gasskapet. Det ble faktisk veldig fint med et beisetrøk. Det var mye fint vær på fredag innimellom regnbygene, og beisen tørket mye raskere den dagen. På kvelden var det godt og varmt i solveggen, perfekt for en meget sliten kropp. Da kom en hyttenabo forbi, Ola med en flott golden retriever som heter Hero. Han hadde luktet beis på lang avstand.

Høyt opp i den forhatt stigen, og litt stolt
Sliten















Jeg tror faktisk jeg var alene i hyttefeltet fra onsdag til fredag formiddag, men det hadde jeg ikke tenkte over i det hele tatt. Ingen biler hørt eller sett, bare et par jakthunder som bjeffet noen ganger i det fjerne. Ikke engang radioen var i bruk denne gangen, fordi batteriene var dø da jeg ankom hytta. "En godt bevart hemlighet" av Jeffrey Archer var heldigvis med i sekken min, så jeg koste meg i lesekroken under dyna i flere timer om gangen.

Utover kvelden ble jeg forfjamset over å plutselig høre musikk, tydelig musikk. Det hørtes faktisk ut som det kom fra bilstereoen min, så jeg måtte faktisk gå ut å ta en sjekk av bilen. Det viser seg at Ola hadde hørt musikken like tydelig, og han trodde akkurat det samme som meg, så han hadde også vært ute og tittet på bilen sin seint på kvelden. Det er sjeldent det er høylytt fest i området, så Ola og jeg kom frem til at den festen (hvor den nå enn hadde vært) må ha vært fortjente.
 
Fint med nybeiset vegg !

På vei hjem svingte jeg innom Eidsvik, og fikk meg en 100 meter lang sopptur i finværet. Det myldret av sopp!! Fant litt kantarell, noen kremler og noe som så ut som sjampinjong, men de siste turde jeg ikke å ta med meg. Hjem til stekte poteter og soppstuing, lykke var da fullkommen !


Rusletur på Eidsvik på vei hjem fra fjellet






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar