Rariteter

mandag 5. mars 2012

Et påtrykkende snev av tidlig vår

Dro oppover etter jobb på fredag, og var veldig spent på skiforholdene. Blank holke, det var det det var. Skiene fristet overhode ikke denne helgen. Det har også smeltet utrolig mye, takene er neste helt fri for snø, og veien var bar og tørr flere steder.

På lørdag dro jeg avgårde til Maxbo og fikk kjøpt litt matrialer. Det var det strålende sol denne dagen, men jeg brukte den til innesnekring. Angrer litt på det nå....er jo vinterblåblek i ansiktet i forhold til alle som har hatt vinterferie på fjellet. 

Iallefall, jeg startet snekringen med å fore ut åpningen innerst i annekset, og snekret på dørlister. Synes det fikk åpning til å se enda større enn den egentlig er, noe som er helt greit.

Deretter gikk jeg løs på resten av listene over badstuen. Har nå brukt over et år på å pønske ut hvordan jeg skulle gjøre det. Det endte med at jeg falt tilbake på den første plan A... 2 lister i gran fra Tylø-byggesettet ble spikret på og skjuler nå det meste av åpningen. Neste gang blir det spikring av panel og å lage en liten kottdør, det vil si mer grubling og pønsking.

 
På søndag startet jeg på en plassbygd hylle helt innerst i annekset. I den nederste delen av hyllen skal solcellebanken stå. Den skal kles inn, isoleres med isopor under og på sidene, og hylleplaten over er helt løs så man kommer enkelt til batteriene.

Hylleplatene jeg har brukt er av et par gammel benkplater fra jobben min. Kollegaene mine har mobbet meg fordi jeg har hatt de stående så lenge på kontoret mitt. Men, gjett om de ble fine der de er nå ! Jeg var litt skeptisk til fargen, men den passer helt fint inn. 2 hylleplater til skal på plass etterhvert, også skal venstre siden av hyllen kles inn med liggende panel.

Småsnekring kan jeg faktisk like, det krever så mye konsentrasjon at alt annet glemmes. Også ser man fort resultater. Det ser jo ikke proft ut, men så lenge det blir pent og er funsjonelt, da er jeg fornøyd.

Er veldig fornøyd med helgens innsats, og gleder meg allerede til neste tur om 2 uker *S*

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Interessant å følge med på hvordan du løser forskjellige ting. Vi har heller ikke strøm og vann, og derfor artig å se om vi kan få noen tips!

    Har lagt meg til som følger!

    Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Så koselig med hilsen fra deg! Jeg har nesten ingen snekker- erfaring, så da må man jo prøve seg frem noe jeg synes er ganske artig. Iallefall når resultatet blir funsjonelt og pent. Det er så få blogger om hytter uten strøm, så det er veldig stas å høre fra "likesinnede" *S* Har prøvd å legge bloggen din på blogglisten min, men fikk det ikke til. Skal prøve igjen. Likte kjøkkenet dere veldig godt !

      Lykke til videre dere også *S*

      Hilsen Vibecke

      Slett
  2. Hei!
    Henger meg på Merete over her, veldig moro å følge dine snekkerprosjekter! Ekstra stas når man finner prosjekter som ligner på sine egne. Du er så flink til å gå på med krum hals og finner løsninger på det meste!

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gry !

      Alltid morro å høre fra deg *S* Denne gangen gav du meg litt ekstra pågangsmot, så nå har jeg tatt meg litt i nakken og endelig snekret en kottdør! Håper du har en deilig vår du også *S*

      Hilsen Vibecke

      Slett