Rariteter

tirsdag 29. mai 2012

Byggevognen er kjørt ned fra fjellet, veldig uvant !

Sånn, da er en 2 års byggeperiode med campingvogn over!!! Veldig rart å se plassen uten Solifer'n, men det skal bli deilige å få solgt vognen og leve litt mer hytteaktig fremover. Jeg dro oppover søndag og Hans kommer litt seinere ut på dagen. Denne gangen hadde jeg fiestaen smekkfull av madrasser, gasskap, gassbluss og diverse. Siden minihytta er så liten, velger jeg å ha gassflaskene stående på utsiden av veggen i et gasskap, selv om jeg skal ha en gassalarm inne i bygget. Monterte gasskapet på veggen, det veier 37 kg...uten flasker...  Må tenke litt på hvordan jeg skal føre gasslangen inn i bygget på en trygg måte. For å ha et sted å ha ting og tang midlertidlig, snekret jeg ferdig køyesengene i full fart da jeg kom frem.

På søndag jobbet vi for harde livet. Hans hadde med seg solcelleanlegget, det ble kjøpt inn på hyttemessa for 2 år siden ! Han monterte opp solcellepanelet på sydsiden av bygget, mens jeg ryddet ut av vognen. Nå må bare strømledningene og lampene på plass inne så vi får brukt den fine strømmen panelet produserer. Akkurat det er ikke første pri for tiden. Gulvene må bli ferdig behandlet først, og dusjen skal på plass, og gassen...og...


Alt som var i vogna ble flyttet over i minihytta og vognen ble vasket både innevendig og utvendig. Ting tar tid ! Men til slutt fikk vi kjørt vogna til Vormsund til service før den selges, og var endelig hjemme kl 20.30. Home sweet home *S*

4 kommentarer:

  1. So long, so good! Nå blir det mer hytteliv og mange spennende prosjekter fremover skjønner jeg.

    Jeg har undersøkt litt rundt gassalarm også men de jeg har funnet må være koblet til strøm hele tiden.

    Tror du solcellestrømmen vil fungere greit til dette? Jeg vurderer å kjøpe et solcelleanlegg men trenger egentlig ikke et stort et....

    Lykke til videre!

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  2. Hei Gry, håper alt står bra til !

    Her er det full fart fort tiden, veldig artig nå når en del ting kan avsluttes !!!

    Vi hadde en gassalarm i vogna, den ble koblet mot batteriet da vognen var på full service hos Tekno Maskin på Vormsund. Den hadde en liten bryter så vi brukte den bare om natten. Den pep høyt når vi slo den på, og sto 20 cm over gulvet, meget effektiv sak.

    Har ikke bestemt meg for løsning i minihytta, men alarmen drar ikke mye strøm, iallfall når den bare er koblet på om natten. Men, den må ha en av/på bryter eller støpsel for 12V. Batteriedreven hadde vært beste, men det har jeg ikke funnet ennå.

    Denne ser litt fin ut; Gassalarm / gassvarsler 12/220 V - Nexa G-3000

    Ha det fint så lenge !

    Hilsen Vibecke

    SvarSlett
  3. Hei, ser du holder på med gassanlegg. For føring av gass fra utsiden må du bruke kobberrør. Til dette vil du da også trenge noen vinkler og koblinger. Står endel om regler og montering og slikt på hyttebutikkene på nettet. Jeg gjorde dette selv og det var ikke så vanskelig. Gassalarm er selvsagt et must, jeg planlegger også å montere en lekasjeindikator slik at jeg kan se om det er lekasje i systemet når jeg kobler til/åpner opp gassen.

    SvarSlett
  4. Hei Tor !

    Jeg finner bare at; Det er ikke tillatt med lengre gass-slanger enn 1,5 meter. Utover dette må man bruke fremføring i kobberrør.

    Håpet å finne et støtterør /vinkler som jeg kan ta slangen gjennom skapet og veggen med. En full rørpakke fra nettbutikken er svindyr !!

    Vibecke *S*

    SvarSlett