Rariteter

mandag 25. juni 2012

Gulvlakkering og hesteslepp

Tok et par feriedager fra jobben og dro oppover fredag og ned igjen mandag.


Denne gangen skulle gulvet beises med lady interiørbeis farge valnøtt, over fargen perle som jeg ble så misfornøyd med sist. Fikk beskjed fra butikken om pusse treverket lett så det trakk til seg mer farge. Deretter må det på 4 lag med silkematt 3 stjernes lakk. De meldte mye regn, og det ble litt kjedelige dager, men rakk til slutt 3 lag med lakk


Bildet til høyre viser spisebordet for tiden...Måtte sove i badstuen på en 60 cm bred benk, siden alt av møbler og ting er stablet inn der.


Bildet over er farge valnøtt over farge perle, bildet til høyre er første strøk lakk over valnøtt. Både beisen og lakken luktet ganske sterkt, og gjorde meg suste i hodet, selv med god lufting. Midt i arbeidet på fredag dukket transporten fra Maxbo opp med vinylbelegg og terrassematrialer...jeg hadde håpet den ble et par uker forsinket.... Jeg blir virkelig ikke arbeidsløs denne sommeren.

Jeg tok en rusletur opp til Vesle Stiklingen, godt å strekke kroppen etter 3 timer med tungt gulvarbeid.



Etter lakkeringen lørdagmorgen, dro jeg innom Maxbo i Etnedal, og så videre til Tronhus ved Lenningen for å se på hesteslippet der. Det var artig! Det er virkelig en begivenhet jeg skal få med meg til neste år også. Det var ca 15 hopper, og en veldig ung og flott hingst på bare 3 år. I starten jaget han damene og var helt fra seg av iver, fikk seg derfor et par spark i både hals og lyske. Etterhvert roet han seg og fikk ting til å fungere som det skulle. Flokken skal gå på innmark i 3 dager, til hingsten har vist at han kan holde den samlet. Det var bare han som hadde sko på seg, og det var en erfaren hoppe som hadde en bjelle om halsen.


På søndag var det mye dårlig vær, mye regnbyger. Benyttet tiden med solgløtt til å lakke lister med 2 strøk panellakk og et strøk med silkematt lakk. Fikk også samlet sammen en del steiner fra tomten og fra området omkring, slik at jeg fikk laget et steinbed langs innkjøringen. Skrånningen ned mot bygget tåler ikke mye trafikk, så bedet ble laget 1 meter bredt for å hindre trafikk. Spørs hvordan det ser ut etter at sauene har forsynt seg med plantene der...

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for god kommentar på bloggen min! Det satte jeg stor pris på!Slike kommentarer gir meg motivasjon til å fortsette å blogge.

    Så flink og effektiv du er på hytta, får gjort masse. Fint at du får kobla av litt innimellom jobbinga også og moro å lese at du har vært på hingsteslepp. Jeg har vært på hingsteslepp i Sikkilsdalen for en del år siden. Utrolig fint og mange fine bilder derfra.

    Ønsker deg en god helg og håper på bra vær.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  2. Hei, glemte å spørre om du har gode tips til planter i bedet ditt som sauene ikke vil ha? Jeg har også sauer som beiter i utmarka rundt hytta.

    Gry K

    SvarSlett
  3. Hei Gry !

    Håper dagene går greit for deg. Når det gjelder sauer og planter, så er det bare en ting å si, de er glupske. De spiser alt og spesielt sommerblomster som jeg også vil ha. Derfor kommer jeg nok til å plante bare lyng i bedet, slik at skråningen blir litt mer stabil. Men jeg har lest at de ikke tar rododendron, men at de kan bli forgiftet av den under vinterbeiting. Roser med store torner tar de heller ikke *S*

    Jeg skal ha rekkverk på terrassen og lage noe store blomsterkasser der hvor jeg kan ha fioler , urter og valmuer, og da rekker ikke sauene opp *SSS*

    Hilsen Vibecke

    SvarSlett