Rariteter

mandag 30. juli 2012

Det gikk ikke helt etter planen, nei

Tok meg fri fredag for å dra oppover torsdagskveld. Gledet meg til å se den utsikten etter hogsten. Per Morten hadde tatt med seg hogsten som avtalt, og ryddet pent opp etter seg. Artig med mindre vegetasjon, men...det er fortsatt for mye småtrær.

Hadde store planer om å begynne på solcelleanlegget, begynne graving for terrassen og kanskje lage en sittebenk. Det var strålende vær da jeg kom opp og det lå ann til fjelltur og sommerfest med hyttevellet på lørdagen.

Klokken 20 torsdag fikk jeg en solid kink i ryggen som satte en stopper for det meste. Jeg skulle bare løfte opp en planke fra bakken, så kom jeg meg ikke opp igjen. Hytteprosjektet er ikke tilpasset rygg-pasienter, så det er veldig upraktisk å ha en matluken under vippesenga som man da ikke klarer å vippe opp med ryggvondt. Men ting går seg jo til. Hyttenabo Ola på 80 år hjalp meg med veibommen f.eks....man må jo bare le oppgitt. Og både fjelltur og festen regnet vekk på lørdag, ikke morro med utefest i 9 grader og øsende regnvær så den ble avlyst.

På fredag tok jeg frem de ny innkjøpte solcelle-dingsene mine. 2 rekkverklys ble festet på hver sin side av utedodøren. Og på kvelden lyst de som de skulle når skumringen kom, selv om det ikke er gode lysforhold der på dagtid. Jeg fikk også på plass innelys på utedoen, den drives av solcellestrøm fra det lille panelet på bildet nedenfor. Deilig med lys på do på kvelden !


Resten av helgen ble brukt til å justering av lister i hytta, maling av vinduer innendørs, og litt rydding.

Testet også solcelleladeren for mobiltelefonen. Den lader bare i skikkelig sollys og klarte ikke å lade seg opp i drittværet som var. Litt skuffende at jeg måtte bruke bilen til å lade mobilen. Nå ligger den hjemme til full testing, jeg må jo finne ut hva den duger til.

Fikk snakket med hyttenabo Jon angående strømmen i hytta. Han ble så ivrig og ville hjelpe meg med solcellelanlegget på flekken, men det var ikke jeg eller ryggen min klar for dessverre. Men, nå hjelper han meg med solcelleanlegget fredag 17.august. Så da får jeg solcelleanlegget i drift regner jeg med, uten å svi av meg håret eller annen røykutvikling ! Jeg må ha Norges beste hyttenaboer, de er helt suverene alle sammen *S*

6 kommentarer:

  1. Finnes mange nyttige dingser som drives av solcelle skjønner jeg! Mobil lader og det lille panelet til sollyset var genialt! Håper du får laseren til å virke skikkelig . Hvor har du kjøpt dette? Noen du anbefaler fremfor andre?

    Resten av utsikten hugget du bare selv. Jeg gjorde det for endel år siden på hytta etter et lynkurs m motorsag og skikkelig verneutstyr. Går så fint atte.
    Lykke til!

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
    Svar
    1. Retteprogram på mobilen kan bli mye rart. Det skulle selvfølgelig være: laderen og hugger

      Slett
    2. Hei Gry!

      Altså, laser på hytta er litt vel over nivået jeg ønsker altså *SSS*

      Jeg fant rekkverklys og mobillader hos Clas Ohlson, innelys hos Biltema. Tror det er noe galt med mobilladeren, den ser ikke ut til å klare å oppnå full ladekapasitet. Jula og Ikea har også solcelleprodukter, men mulig Jula bare har nettbutikk. Jula har faktisk kjøkkenvifter som går på solcelle ! Mange båtbutikker har solcelle-duppeditter. Det store spørsmålet er vel om disse produktene fungerer i kuldegrader, tror AA batteriene ikke tåler kulde. Men det blir deilig med lys på do i de mørke høstkveldene, det blir helt suverent *S*

      Man kan også kjøpe luftsolcellepaneler som skifter ut luften i hytta og holder den tørr, det kan varme opp småhytter til en viss grad.

      Hilsen Vibecke

      Slett
  2. hei igjen i sommeren. og ja det er irriterende når det ikke er sol nok til ladingen.Og telefon må vi ha.!når du får koblet opp styrestasjonen og solcelleanlegget kan du sette på en ledning med sigarett tenner så lader du mobilen og evnentuelt I pad akkurat som i bilen.Jeg ser at det er dette som fungerer best for oss. nå har vi hatt ungdommene på besøk og alle har fått ladet. Jeg har ikke helt detaljkunnskap om koblingen men om du vil vite mer detaljert kan Frode skrive en kommentar om det.Jeg følger deg videre. Hadde vært kjekt om du la deg til som følger så er det lettere å stikke innom deg.-skal lage til en bloggliste på min blogg også.Ha en fin dag videre.Hilsen Oliv

    SvarSlett
  3. Hei ! Nå har jeg lagt meg til som følger, tror jeg *S*

    Mobilladingen løser seg når jeg får koblet opp solcelleanlegget i hytta. Hyttenabo Jon viste meg i helgen hvordan jeg kan bytte ut støpselet på en ledning med sigarett tenner kjøpt på Biltema. Har kjøpt en inverter også, så jeg burde ha mer enn nok av strøm og muligheter å ta av. Blir deilig å få dette ordentlig igang, spesielt fordi jeg har en gammel mobil med dårlig batteri !

    Hilsen Vibecke

    SvarSlett
  4. Velkommen som følger og jeg må si det høres ut som du har full peiling på alt med ladingen og solcellen. Har tatt masse bilder så jeg skal skrive mer på bloggen i morgen. Hilsen Oliv

    SvarSlett