Rariteter

mandag 9. juli 2012

Ferdige gulv !

Dro oppover fredag etter jobb, og begynte på gulvlakken strøk nr 4 med en gang jeg kom frem. Så nå er faktisk den delen av gulvet ferdig, ikke noe mer lakking av gulv på en hel evighet !

Veldig deilig å endelig kunne legge på det nye IKEA teppet så fort lakken hadde tørket. Dagen etter kuttet jeg til en del av de lakkede gulvlistene, så nå er det bare en list her og der som mangler.

Mens jeg ventet på av lakken skulle tørke fredagkveld, fant jeg ut at det var på tide å ordne litt på utsikten. Har vært veldig lei av det 10 meter høye

grantreet som har stått foran inngangsdøren. Så da saget jeg det ned. Bommet med 1 meter på siktepunktet men tretoppen seilet pent ned mellom 2 bjørketrær, MORRO!


Jeg var skikkelig giret og fornøyd med meg selv, så litt vannblemmer gjorde ingenting *S* Det vil si, inntil jeg tok på Anti-Bac,.... ojojoj... fy så fælt !













Lørdag skulle vinylbelegg legges i inngangspartiet. Det er litt for store sprekker mellom gulvbordene i denne delen av annekset, så jeg dro til Maxbo for å kjøpe tynne finérplater. Der var det en sommervikar som fikk kjørt seg litt med de 2 store tynne og ganske uhåndterlige platene, som måtte deles i 6 deler....

På vei tilbake kjørte jeg innom grunneier Sigrun, og der ble jeg i 4 timer !!! Hun er en veldig hyggelig dame, og vi snakket mye hvordan seterdriften hadde vært på Ølslykkja. Rart å tenke at det før bare var en kløvvei oppover fra dalen da det var full seterdrift, og at det har gått hesteflokker på 50 - 60 dyr på Ølslykkja. Vi var også ute i den gamle hagen hennes og kikket på blå valmuesøster og jeg har fått råd om å plante løpestikke ved hytta. Den ble brukt i gamle dager i maten og for å holde hoggorm unna.


Blå valmuesøster 
Tilbake på plass kl 17.30 begynte jeg å skjære til finérplatene med tapet kniv, en litt sløv en.... Deretter ble platene spikret på plass. Så var det å lime på vinylbelegget. Det gikk mye raskere denne gangen enn sist, mye fordi jeg kunne skjære til hele vinylen før den ble rullet og limt ned mot begge sidene.


Parallelt med arbeidet fikk jeg brent opp en god det gammelt byggematrialet som har ligget på tomten. Var litt bekymret for sauene som viste litt for mye oppmerksomhet for bålet, men ingen av de tok fyr heldigvis *S*


Vinylen på gulvluken finskjæres neste gang


Rakk ikke lage noe middag, så det ble å grille noe pølse på bålet og litt potetsalat fra boksen.


Avsluttet arbeidet 23.30 !!! Sloknet som en stein.



Valmuer fra grunneier Sigrun sin hage

5 kommentarer:

  1. Godt jobba!! Etter 4 strøk synes jeg å kjenne den gode følelsen det er å kunne legge på det teppet! :) Finnes det noe som er mer intenst blått i naturen enn blå valmuesøster? Nydelig blomst. :)

    SvarSlett
  2. Du er bare så effektiv og flink! Blir imponert jeg! Løpstikke skal jeg også prøve meg på neste sommer, artig at den skulle holde ormen unna, det visste jeg ikke. Her har sommeren regna bort så langt så har verken fått tjære gapahuken eller lagt gulv i veahuken.... At knotten fortsatt biter godt gjør ikke saken bedre. Håper fortsatt på sol og ordentlig sommer!
    Kos deg på hytta!

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  3. Åhh det er bare så hyggelig å høre fra andre damer som faktisk skjønner hvordan det føles å bli ferdig med et prosjekt man her gjort selv med egen innsats! Og dere er jo selv veldig driftige, herlig og skikkelig inspirerende *S*

    Jeg skal forsøke meg på blå valmuesøster neste sommer, og løpestikke og jordbær, litt optimist må man jo være *S*

    Nå bedrer været seg, så nå håper jeg vi får sol og litt sommeroppleverlser !

    Hilsen Vibecke

    SvarSlett
  4. Super ssmukt trægulv, fine billeder. Det er godt at I er blevet færdig med jeres projekt. Resultater er smukt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Trina ! Hyggelig å høre at du synes det ble fint, jeg jobbet jo som en gal med det gulvet *S* Jeg har satt på beskyttelse under alle møbelbein, så jeg håper gulvet holder seg skadefritt lenge lenge lenge

      Mvh

      Vibecke

      Slett