Rariteter

torsdag 1. januar 2015

Endelig til fjells for egen maskin

Hei !!

Jeg hadde ikke ingen planer om å dra til fjells i romjulen. Etter kneoprasjonene har jeg fortsatt flere månder med fysio foran meg, men formen kommer sakte og krypende tilbake. Romjulen er laaang og dagene blir laaange uten å ha noe spesielt å bruke tiden på, og lengselen etter fjellet ble rett og slett helt uutholdelig. Så, kl 9.00 31.desember 2014, satt jeg meg i bilen og kjørte til fjells alene for første gang på 2 år og 3 månder. Jeg har en nydelig reisevei langs Randsfjorden til fjells, og været var helt fantastisk så jeg brukte 5 timer på turen som vanligvis tar 3 timer. Storkoste meg alle timene.



Vel fremme ved hytta ble jeg møtt av skikkelig mildvær med speilblanke veier og råtten snø. Jeg bruker Instagram flittig for å følge med på snøforholdene på Aurdalsåsen. Men istendenfor de nydelige julekortmotivene Instagram har vist de siste ukene, var all snø fra trærene borte og mange store grener var knekt av under vekten av tung snø. Men det gjorde ingenting, for jeg var endelig på hytta igjen, på egenhånd, og det var vanvittig godt !!!

 
På grunn av knærene holdt jeg meg mest mulig i ro innendørs. Og, da var det ingen vei utenom å endelig montere en lampe til solcelleanlegget, slik at jeg endelig kan få brukt all strømmen som batteribanken har lagret i over 3 år nå. Jeg HATER strøm, men nå var det ingen vei utenom. Når det er svarte natta utenfor vinduet allerede kl 16 blir man sterkt motivert til å få lys i hytta. Det er vel helt normalt for en dame i 40-årene å høre på radio og mekke litt strøm på nyttårsaften, ikke ? Og, det ble lys samme kveld gitt !  Man får jo litt blod på tann når man oppdager at man mestrer noe man har gruet seg for, så nå skal jeg shoppe resten av lampene og få de montert på neste tur til fjells.

Solprodusert strøm i bruk for første gang
Det mekkes og mekkes








Det ble en tidlig kveld, allerede kl 21.30 var jeg langt nedi soveposen, godt innunder en store vinterdyne. 2 timer seinere bråvåknet jeg av at nabohytta fyrte opp raketter som om det var rene Bagdad. Det var faktisk folk på 4 av de 6 nærmeste hyttene. Det er jo litt artig da, siden dette er enkle hytter uten vann og strøm. Men, den nærmeste hytta kjørte aggregatet sitt hele nyttårsaften....kanskje et must når man har småbarn....?
 
Dagen etter sto jeg tidlig opp og spiste en tidlig frokost. Været var flott så jeg pakket sammen for å få en fin biltur hjemover i dagslys.  Det er for kaldt å være i en uisolert bygning når man ikke er mye i bevegelse. Håper virkelig bygget blir isolert før neste vintersesong. Det siste som ble gjort var å fylle opp fuglematerene. Da er det bare å håpe på en hyttetur i februar, kanskje med ski på beina *S*


Nabohytten vokser og gror, den blir stor !
Etnedal under skylaget
Bygdas rareste eiendom?
 
Etnedal "Highway"



6 kommentarer:

  1. Kjempefint at du kommer litt ut paa tur!
    Kati

    SvarSlett
  2. Hei Kati !!

    Jeg er superhappy over at kroppen fungerer bedre og bedre for hver uke som går !
    Sender deg en mail til helgen.
    Hardisken min kræsjet rett før jul, og har nå akkruat fått en ny en. That's life *SSS*

    Vibecke *S*

    SvarSlett
  3. Så godt å høre at du er tilbake på hytta di! Jeg hater også strøm og har lamper som skulle vært montert og ledninger som skulle vært skifta.... Så fint at du fikk lys, moro å få det til! Kanskje jeg også må skride til verket snart.....

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  4. Hei Gry!

    Du får bare hopp i det, mestringsfølelse er jo bare så god etterpå når man har klart det.

    Har fått vite at 12V ikke kan gjøre så stor skade, og det har jeg valgt å bare stole på. Den største skaden skjer dersom man kobler solcelle-batteri-nettverk i feil rekkefølge, og man må visst legge en skrutrekker på tvers over begge batteripolene for å støt.... Jeg blir bare nødt til å tro på det.

    Skal prøve å koble gassalarmen og å lage en lampe neste gang, men jeg har ingen erfaring med å klippe av transformer og adapter og koble inverter og riktige pærer osv.... Om jeg kommer til å være nervøs, eventuelt med dødsangst ? Ja !

    Hilsen Vibecke

    SvarSlett
  5. Hei Vibecke, jeg er journalist i Hytteliv og skal skrive om doløsninger. Ser du har laget en flott utedo. Kan du ta kontakt? oivind.lie@egmont.com

    SvarSlett