Rariteter

lørdag 21. februar 2015

Endelig på ski igjen

Hei!

Jeg syntes jeg fortjente vinterferie i år, så jeg tok meg en uke fri fra jobb denne uken.

Siden sist har knærne blitt bedre og bedre for hver eneste uke som går. Så, denne gangen pakket jeg med meg fjellskiene da jeg dro til fjells på torsdag, med håp om en ski-rusle-tur. Skibuksen fikk ikke være med, for den har krympet veldig der den har ligget i skapet de 3 siste årene....

Også denne gangen hadde jeg med en pose med alt mulig av elektriske duppeditter fra Biltema, Hyttetorget og Ikea. Målet var å få installert en lyslist over kjøkkenbenken, leselampe over senga, gassalarmen og få igang en omformer som har ligget ubrukt i 5 år.

Brukte første kvelden til å koble en koblingsboks og stikkontakt. Det så litt kaotisk ut en stund som bildet viser. Må si det blå voltmeteret har reddet meg fra flere saftig karameller i det siste.















Omformeren er bare helt genial, og det er nesten tragikomisk at jeg ikke har fått brukt den før nå. Mener den kostet ca 1.300 kr da jeg kjøpte den, og de pengene er den absolutt verdt. (hmm..har nettopp funnet ut at den i dag koster 595 kr....) Den har strøken sinus og egner seg for finelektronikk. Det eneste ekstra jeg trengte var en overgang med sigarettenneruttak og 12V støpsel i hver sin ende. Jeg fikk ladet opp både mobilen, kamerabatteriet og drillen, og det var gjort på kun noen få timer. Utrolig deilig !

Gassalarmen klart jeg ikke å koble sammen, jeg skjønte det rett og slett ikke. Dessuten har jeg lest at den helst bør kobles direkte på batteriet, og det er en ting jeg ALDRI kommer til å gjøre på egenhånd. Hadde jo vært kjekkest å ha en gassalarm som går på vanlige røykvarslerbatterier, men gassalarmer drar visst mye mer strøm enn en vanlig røykvarsler så det går vel ikke.

På fredag var det nydelig vær med sol og kuldegrader, og skareføre med lett styresnø på toppen. Skiene skulle testes.

På vei over myra på ski, hytta med utedoen i bakgrunnen
Sjefen min hadde gitt meg tillatelse til å gå på ski rundt bilen... Og, den andre sjefen min sa jeg fikk lov å gå på ski i krabbeavstand til hytta..... Planen var å klare å rusle litt rundt på myra rett ved hyttetomten. Det ble en rolig tur over myra og bort til der skiløypa er. Det er bare et ord som dekker opplevelsen; LYKKE!! Før kneoperasjonene i 2014 hadde jeg nesten mistet håpet om å få stå på ski igjen. Men, der sto jeg på fredag, i kald nydelig fjellnatur, med skiene godt plantet i skisporene, endelig !

På sporet !
Herlig !

Så glad er man etter å ha gått sin første skitur på 3 år. En liten 1 km er en bagatellmessig avstand for en vanlig frisk nordmann, men for meg er det som å bestige en 2000 meters fjelltopp. Håper jeg får tatt en skitur til i år før snøen smelter, men jeg er ganske sikker på at det er for seint å vente til den seine påsken i år. Resten av den dagen var jeg i grunn i lykkerus. Men, jeg fikk koblet opp lyslisten som jeg kjøpte på Biltema. Er ikke fornøyd med lystonen, den er skjærende hvit, men godt arbeidslys er det iallefall.

 
Det er fortsatt veldig kaldt i hytta uten å være i aktivitet, så lørdagsmorgen var jeg klar for å dra hjem så tidlig som mulig. Våknet opp til flott solskinn og noen få kuldegrader, og hadde veldig lyst til å ta meg en skitur, men det er best å stoppe mens leken er god. Dessuten begynte jeg å bli fryktelig støl, og gruer meg litt til hvordan formen er i morgentidlig *S*
 
Gleder meg som gal til neste skitur !
 
Siste blikk på hytta før jeg dro nedover til Oslo

Våren er igang i lavlandet, skrekk og gru
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar