Rariteter

søndag 15. september 2019

Sydveggen og luftambulanse


Hei 

I løpet av de 2 siste helgene har jeg isolert sydveggen, men den er ikke tettet helt ennå.

Forrige helg tok jeg en fridag fra jobben, og fikk 3 fine hyttedager med snekring. Natt til søndagen ble også årets første frostnatt, så det ble mye fyring i vedovnen og fine høstdager på fjellet.

Denne gangen hadde jeg med sofaputetrekk som jeg har strikket og tovet, og 3  nye store puter til å ha i sofabenken. Det fungerte perfekt,





















                                                                                                      Sydveggen er lav og enkel å snekre på, men jeg fikk problemer med treverket som har ligget under presening 1 årstid. Det har blitt vannskadet, og det er et puslespill å finne plankebiter som ikke har for store skader. Det ble mye skrubbing og saging, god trening for kne og lår. Plankene ble malt med vanlig beis som vissnok skal være godt nok, siden jeg var tom for vanlig grunning. Jeg rakk å flytte ut vinduet, og etter det dro jeg hjem for da var jeg tom for tid og krefter.


I går ble det en dagstur til fjells for å demontere solcelleanlegget og isolere ferdig sydveggen.

Det viste seg at solcellepanelet satt som sveiset fast i veggen, og jeg måtte få hjelp av hyttenabo Kjell. Det ble en klønete jobb som absolutt passet bedre for 2 par armer og bein enn 1 par. Deretter gikk snekringen helt greit inntil drillene gikk tom for strøm. Veggen er nå nesten helt tett, og kan tåle en del vær de neste ukene.

Da jeg begynte å pakke for hjemreise, hørte jeg plutselig et lavtflygende helikopter. Det var et sjokk å oppdage at det var luftambulansen som tok av fra hyttefeltet og sneiet nesten tretoppene ikke langt unna.

Med fullpakket bil kjørte jeg nedover hytteveien og der møtte jeg på en gjeng hyttenaboer. Det vist seg at en hyttenabo hadde fått hjertestans under trefelling. Han var heldigvis ikke alene da det skjedde så en annen nabo ga ham hjertekompresjon i 35 minutter før først ambulanse kom. Luftambulansen kom etter 40 minutter, noe som jeg synes er uhyggelig lang tid når det gjelder en akutt nødsituasjon. Da blir man meget betekt. Det er helt klart ikke trygt å bli akutt syk på en hytte til fjells.

Jeg håper inderlig at dette får en lykkelig slutt, selv om oddsen ikke er den beste.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar