Rariteter

søndag 5. juli 2015

Hesteslepp 2015, og flere planter

I skrivende stund sitter jeg i Oslo med halsvondt, men jeg var på fjellet forrige helg. Da var det hesteslepp både på Lenningen lørdagen og dagen etter på Tronhus. Jeg har opplevd hesteslepp 1 gang før, og hadde gledet meg veldig til å oppleve det en gang til. Dessverre sov jeg for godt på lørdagsmorgen, så hesteslippet den dagen gikk jeg glipp av.

På veien oppover ble det kjøpt jordbærplanter og en rabarbraplante. Jeg vet ikke om disse overlever på 900 m.o.h., men det er verdt å gjøre et forsøk. Det var litt artig da jeg skulle betale for plantene, for plutselig hørte jeg en damestemme bak i køen; "Åhhh så søt, en ung rabarbarplante!!" Å kjøpe det er vel en "Once in a Lifetime "-opplevelse. Nå står rabarbraen bak utedoen, og jordbærplantene står sammen med gressløken på vedstabelen. Målet er at de skal overleve, for så ikke bli spist av sauene.















En bitteliten champisfeiring.
Forrige gang jeg var på fjellet fikk jeg festet den siste taklisten inne, slik at hele byggesettet er nå ferdigbygd etter 5 år. Og, kvelden før hadde jeg nedbetalt hele studielånet mitt. Et lån om jeg har betalt flittig på hver månde i 15 år. Dette måtte jo feires litt! Fant den minste champis'n de hadde på polet, og sprettet den i badstuhuset så korken smalt anstendig i taket. Det var fart i den lille rakkeren gitt, både korken og boblene. Herlig.

Søndagsmorgen svingte jeg innom den ene nabohytten, og ble sittende å snakke med Kjell og Arnhild altfor lenge. Det endte i råkjøring for å rekke hesteslippet. Jeg er kjent for å være en sneglekjører, og hater forbikjøringer. Men nå måtte jeg bare gasse på som gal på grusvei, og suste forbi bilene så fort de viste tegn til å vike litt til side. Ikke bra, men jeg rakk sleppet med under 3 minutters margin.

Bildedryss fra hesteflokken på Tronhus.
En flott svart 5 år gammel hingst, 11 hopper og 5 føll.
De skal kose seg på fjellet i 2 måneder, i dette nydelig landskapet.
Heldiggriser



Denne skimmelen er hingsten som ble sluppet dagen før på Lenningen.
Han er bare 3 år gammel, og
hadde fått flere spark i magen av damene grunnet "innpåsliten"-oppførsel.
Og damene hans hadde oppdaget at strømmen ikke var på i gjerdet... Smart gjeng ! 



2 kommentarer:

  1. Så moro med hesteslepp. Jeg har opplevd det i Sikkilsdalen, fantastisk. Artig å se at det er flere som prøver seg med spiselige planter på hytta. Jeg satte to ranarbraknoller i fjor. En kjøpt og en fra ei rot. Den kjøpte har ikke overlevd vinteren men den gamle hardføre avleggeren er det liv i. Gressløk har jeg hatt på hytta i mange år. Ekstra stas med eggerøre på hytta med egen gressløk i. Har også planta løpstikke og ripsbusk i år. Jeg har hytte på 750 moh så sikkert litt "snillere" forhold. Lykke til med rabarbraen og ferdig bygd hytte!

    Gry K

    SvarSlett