Rariteter

lørdag 21. november 2015

Brøytepinner og minusgrader brrrrr

Vinteren har utvilsomt kommet.
Hei

Da har jeg vært på en 24 timers hyttetur til Valdres. Pleier ikke å være der oppe så seint på året, fordi det er lite dagslys, lite skiføre og som regel veldig kaldt... Og, det var det denne gangen også, de meldte minus 9 grader. Men, jeg måtte sette opp brøytepinner, og hente ned en del ting, blant annet verktøykassen.

Hadde noen feriedager igjen, så jeg dro oppover i går formiddag og hadde en nydelig kjøretur oppover med solskinn. I Oslo er det fortsatt gule blader på trærne, men langs Randsfjorden dukket snøen opp, og til slutt ble det nydelig vinterlandskap og julekortstemning.

Solen går tidlig ned i disse dager, så jeg var fremme i blåtimen. Brøytebilen hadde lagt fra seg en brøytekant som måtte vekk for å kunne parkere og laste av. Snømåking sto ikke på planen min, men snøen var helt tørr og lett som dun. Deretter kom 4 brøytepinner raskt på plass.

Resten av dagen ble brukt til å varme opp mikrohytta. Det var minus 7 grader innendørs, og det tok mange timer føre den passerte 7 varmegrader. Deilig når man bare må krype under vinterdyna og høre på radio og musikk, rett og slett fordi det ikke er noe annet man må gjøre, mens vedovnen går for fullt. Jeg sovnet i 21-tiden, og sov som en stein i 11 timer !

Om morgenen var det minus 12 grader ute, og 6 minus inne. Det ble frokost i ullundertøy, fleecejakke, lue og ytterjakke, ikke morsomt. Det er akkurat derfor jeg sjeldent er på fjellet i november.

Jeg holder på å lage stige til køyesenga, så jeg brukte litt tid på å sage til et par deler til den før det ble pakking for hjemturen. Fikk reddet med meg champisflasken som har ligget i matboden, litt verktøy og noen malingsbokser. Vel hjemme i Oslo oppdaget jeg at verktøy-kassen ikke var i bilen, og så den ble igjen på fjellet... Snakk om å være presenil, sukk.

Psst; Har nå fått beskjed fra en av nabohyttene at det er 15,4 minusgrader der i kveld. Brrrrr....
 
Rim etter 24 timer på fjellet


Vakkert og kaldt




På vei hjemover, Spåtind i det fjernet




Langs Randsfjorden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar