Rariteter

mandag 20. september 2010

Bygget er tett og klart for vinteren

Dagens status; Bygget er tett, ferdig isolert, og klart for vinteren.

Tok en langhelg og dro oppover torsdag og ned igjen søndag, som forrige helg.

I løpet av torsdag og fredag ble det levert en flatpakket utedo, en pall med leca, 8 kubikk med pukk (!), og fikk fikset trillebårhjulet som heldigvis bare manglet luft. Og sist men ikke minst, 4 arbeidere fra leverandøren av bygget stilte opp og satte inn det store vinduet og ytterdøren. Det ble gjort på under 40 minutter! Det var en stor lettelse å se at bygget ble tett før snøen dukker opp.

Arbeidsplanen var enkel;
A. jobbe inne med gulvet når det var dårlig vær og så lenge det var strøm i drillene.
B. trille pukk i fint vær, og så lenge det var liv i armene.
Kjørte på pukk på 2 av sidene på ringmuren, og brettet duken over. Deretter litt pukk på toppen for å holde duken på plass. Tipper jeg kjørte på 1- 2 kubikk med pukk, men det synes ikke på pukkhaugen engang!



Mesteparten av lørdagen ble brukt til å legge gulv. Det gikk ikke fort, for det viste seg at jeg hadde feil innstilling på den ene drillen.... Hva man ikke lærer.... Fikk lagt gulvet helt frem til kanten på inspeksjonsluken, og til kanten av matboden.

Denne gangen klarte jeg å gjør det jeg hele tiden har fryktet; å tråkke igjennom stubbeloftet. Heldigvis satt jeg på huk da jeg mistet balansen, flyttet en fot bakover, og dermed sto jeg med et bein i hver sin verden... Synd ingen kunne ta et bilde, for det hadde blitt et fantastisk bilde *S*

På søndag skrudde jeg på noen av dryppkantlistene på fundamentrammen. Brukte gjerdingsagen, men det ble faktisk lettere og raskere å sage på frihånd. Jeg gikk tom for strøm, så det er nå delvis dryppkantlister på 3 av sidene.

Festet en midlertidlig kloss under listen ved døra, så vi ikke tråkker den i stykker. Usikker på om det skal være liste rett under døra. Burde iallefall sett på et beslag der tråkkingen blir som mest.

Det kom en haglskur
Før jeg dro hjem, gjorde jeg vognen klar for vinteren. Tømte ut alt vann, og tok med beis og grunning hjem. Det er grenser for hva vi får gjort på fjellet i vinter. Det var 7 grader i campingvognen på natten denne helgen, og det var ubehagelig. Blir nok nødt til å kjøpe en reserve gassflaske, så varmeren i vognen kan kjøres på natten også. Uansett, nå blir det 1 måned til neste planlagte arbeidsøkt, og da er endelig Hans også plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar