Rariteter

mandag 30. mai 2011

Takpappen tok av ! Aldri undervurder vinden på fjellet...

Lørdag kl 19 i bilen på vei hjem fra Sandefjord fikk jeg telefonen, jeg ikke ville ha. Kjell fra hytteforeningen ringte, og fortalte at takpappen hadde blåst av på halve annekset, og lagt seg helt over mønet. Og, Henrik som hadde oppdaget det, fortalte at det regnet ganske mye den kvelden.... Da blir man bekymret. Hvor mye vann har kommet inn i bygget ?

Sto opp kl 7 dagen etter og kjørte oppover til Valdres med hodet fullt av masse tanker. Og høydeskrekk og stigeskrekk... Hans var på jobb i Sauda, så da var ingen bønn, jeg måtte opp på taket og fikse dette selv. Sist jeg var oppe et tak var jeg vel 8 år gammel...

Nød lærer naken kvinne å spinne 

Pappen lå helt over på andre siden, og her har den revnet 1 meter

Her legges den tilbake over mønet igjen....
Fikk plassert en stige med 45 graders helning (!)og klatret opp på taket. Vått tre er glatt. Krabbet opp til mønet, og vurderte å bli sittende musestille der til noen kom forbi... Fikk tilslutt brettet over pappen, og lagt den på plass med lange planker som ble spikret fast i taktroen. Den hadde revnet 1 meter inn fra vestsiden, men fikk spikret en planke over det. Det største problemet var å komme seg ned fra taket. Satt et par minutter og pratet med stigen (ja, jeg var vettaskremt !!!), og så kom jeg meg ned. Gjentok prosessen et par ganger, så nå er tak- og stigeskrekken litt mindre. Virkelig synd ikke noen kunne ta noen bildebevis !

Godkjent reparert, vi får se om det holder...
Det hadde kommet noe vann inn i annekset. Men, det ligger det beskyttelsespapir på det meste av gulvet. Det lå ferske vanndammer på det, men tror ikke noe har trukket ned i gulvet og inn i isolasjonen. Heldigvis har vi ikke isolert og lagt panel på denne delen av taket ennå. Litt flaks skal man ha !

Kl 12 kom Henrik innom, og godkjente takreprasjonen. Skal bli veldig betryggende å få på takshingelen i pinsen. Krysser fingrene på at den takpappen holder seg i ro inntil da. Er veldig glad for at dette bare et anneks, og ingen hovedhytte !

På vei hjemover tok jeg meg tid til å knipse litt bilder av ting og tang.

1 kommentar:

  1. Oi, du er tøff!
    Så bra alt endte godt og med minimale skader.

    God helg!

    SvarSlett