Rariteter

mandag 16. januar 2012

Kuling, takpanel og nydelige perlemorskyer

Hans har dratt til Chile, så fredag den 13. dro jeg fra storm i kastene oppover til Etnedal. Veldig isete veier, og i Etnedal var riksveien gruset, enda så mange piggdekk-brukere som bor der. Brøytemannskaper tipset meg om å parkere litt ned i veien, i tilfelle hytteveien skulle blåse igjen. Og, det gjorde jeg.

Målet for turen var måking av campingvogntaket, og å snekre resten av takpanelet, og en skitur. Det siste ble det ikke noe av, men neste gang skal skiene på.

Fikk ikke arbeidsroen over meg før på lørdag, så på fredagkveld ruslet jeg litt rundt, og tok bilder av snøfokken. Og, rett før solnedgang begynte himmelen i vest å forandre seg, og det dukket frem perlemorskyer ! Jeg knipset massevis av bilder og må ha sett ut som en skrulling der jeg smilte og lo for meg selv. Fenomenet var synlig i nesten 1 time, og fargene ble tydeligere og tydeligere. LYKKE !



Ferdig innetak ! Kun kanter og lister gjenstår
Begge kveldene varmet jeg opp badstuen og sov der. Første natten var det 0 grader inne da jeg sto opp, men på søndagmorgen var det 7 grader. Yr.no hadde meldt om - 13 grader og lite vind, men der bommet de kraftig. Kuling og mildvær ble det.

Lørdag varmet jeg opp med å måke vogntaket før frokost, så en tur på Maxbo for å kjøpe den aller siste isolasjonrullen. I løpet av helgen ble endelig takpanel banket på plass (mange stygge gloser underveis), endelig.

Kan noen forklare meg hvorfor isolasjon klør så innmari på huden ? Det falt litt ned i pannen på meg stadig vekk, og det tok lang tid før ubehaget ga seg.
Etter mye om og men fikk jeg festet dørbladet til dørkarmen, og festet dørlistene, så nå har vi innendør også.

På venstre siden av døra på bildet måtte vi ha en laftelås. Den veggen har vært vrien hele tide, og slo seg helt fra starten av, allerede under laftingen kranglet vi med den. Den har vi nå låst fast med 8 skruer, så nå er og blir den meget vertikal i all fremtid. Litt dumt å låse lafteplanken, men nå har bygget stått i 1,5 år og satt seg litt, og det er en midtvegg, og den var helt umulig.

Søndag startet med å måke taket på utedoen for snøen hadde laget seg bare på den ene siden av taket. Boret også nye luftehull på doveggen med minst snø, og festet en hjemmesnekret stormventil med myggnetting over.

 I løpet av helgen oppdaget jeg 2 kjedelige ting.
* Isen har sprengt hull i vanntanken på badstuovnen, enda vi tappet vannet ut og lot bare 2-3 cm være igjen. Ingen krise ennå, men fra nå av må vi tørke den tørr.
* Snøen på taket smeltet, så ventilasjonen er for dårlig over takisolasjonen. Må bore flere og større luftehull.
Sånt irritere meg, så selv om jeg fikk gjort mye i helgen, klarer jeg ikke helt å nyte det. Har lyst til å fikse de luftehullene rasket mulig, men det blir noen uker til neste tur.
 

Man blir ganske gjennomfrossen av å jobbe på fjellet på denne måte. Vel hjemmet priset jeg høyere makter for at vi har varmekabler i gangen vår, og etter en evighet i dusjen var det godt å nyte kvelden i sofakroken. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar