Rariteter

mandag 4. april 2011

Mæ, fjellet og føglan

Dagens status, alt klart for ny badstu;

Da har jeg atter engang hatt en tur på fjellet, og Hans er i Chile på jobb. Dro opp fredag og ned igjen søndag. Natt til lørdag regnet det, så ble det tåke og etter en regnbyge i 15-tiden ble det sol resten av helgen.

Denne gangen var jeg fast bestemt på å få meg en skitur, så lørdagsmorgen gikk jeg til Espelifjell. Det var ganske tåkete. Jeg så ikke engang løype-maskinen der den passerte meg på ca 100 - 150 meter avstand, og sørget for at jeg fikk perfekte spor på tilbakeveien.

Jeg så ingen på min vei, og det var bare folk på en av hyttene i mitt hyttefelt denne helgen. Det blir nok årets siste skihelg, for snøen smelter fort.

Av byggebildet over ser det ikke ut som jeg har gjort så mye, men jeg er fornøyd med innsatsen.
Jeg fikk fikset feilene som jeg hadde gjort med vindsperren sist, og festet en del panel i taket. Litt isolasjon fikk jeg også på plass.

Var en tur på Maxbo og kjøpte stendere som gulvet over hemsen skal festes i. De ligger helt løst på spikerslaget nå, og kan tas vekk når vi monterer badstuen i påsken.

På søndag var det skikkelig påskestemning, og solen stekte, og deilig å jobbe utendørs. Jeg sagde ned 6 mindre fjellbjørk, og sagde 4 av dem til ved. Det hjalp veldig å få dem vekk fra sydveggen, men det er enda 3 trær til som skal ned på denne siden. Men de er litt store og må hogges, og jeg tør ikke hogge dem alene. Sjefshoggeren får ta dem når han er tilbake fra Chile. Vi har også fortsatt mange trær som skal vekk rett rundt bygget på vestsiden, så det er mer enn nok av å finne på fremover.



Jeg hadde selskap av et par lavskriker denne helgen. De er så fine i fargene og har en pludrete syngetone, en trivelig fugl rett og slett. Ikke er de sky heller, og landet pent i trærene foran meg i ny og ned.


All fuglematen jeg hadde hengt opp sist var spist opp. Fylte opp materen med solsikker igjen, og småfuglene var raskt på plass. Jeg skjønner nå at de spiser den tom i løpet av et par dager. Men det er jo grenser for hvor mye fuglemat jeg kan bidra med. 

Tror dette er en svartmeis. Obs, en granmeis er det !!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar