Rariteter

tirsdag 17. juli 2012

Nabo med motorsag, og jeg med koblingsskjema...

I pinsen spurte jeg en av hyttenaboene om han ville ha litt ved, ja det ville han. Så pekte vi ut hvilken trær på tomten han kunne sage ned og ta med seg i løpet av sommeren. Det ble 3 store trær som står ganske nære inngangspartiet ned mot myra og sperrer for utsikten.

I helgen ringte han meg og fortalt han skulle sage det vi ble enig om. Jeg venner meg aldri til at noen jobber der opp uten at jeg er tilstede...veldig snodig følelse. Men veldig deilig !! Gleder meg til å nyte den nye utsikten neste gang jeg kommer opp dit.

Mens han jobbet der opp, satt jeg i Oslo og prøvde å lese meg opp på solcelleanlegget. Hans og jeg er ikke lenger samboere, så da må jeg bare fikse den strømmen på egenhånd. Han vil hjelpe litt til med det, men jeg vil jo gjerne fikse selv, selv om jeg er utrolig dårlig på sånn strøm og sikringer og koblinger og sånt.... Jeg har litt dårlig utgangspunkt siden jeg kortsluttet fysikklabben på skole 2 ganger da jeg gikk på gymnaset... Og jeg fikk stryk i fysikk på universitetet og måtte ta det faget om igjen.....Jeg er faktisk livredd for strøm.

Men, nå har jeg lest den del, og har tenkt å våge meg på prosjektet om et par uker. Jeg kan alltids løpe panikkslagen ned til en av hyttenaboene mine og be om hjelp, selv om det jo er et stort personlig nederlag og veldig pinlig *ler litt oppgitt over meg selv*

Skal iallefall kjøpe meg et voltmeter eller noe sånt, sånn at jeg vet hva jeg tukler med og ikke får støt.

Må si telttur på Hardangervidda frister mye mer enn det solcelleanlegget akkurat nå gitt !!


3 kommentarer:

  1. Hei igjen i sommeren. Ser du skal koble solcellepanel. har et innlegg på bloggen under etiketten alternativ energi som kanskje kan være nyttig for deg. det finnes så mange dupeditter å kjøpe når ikke hytten har strøm. Jeg liker leddlysene som har bevegelsesdetektor og kommer på når vi går forbi. De trener du ikke koble til og kjøpes på f.eks Biltema.Solcelle leselampene fra Ikea er også supre. De gir godt leselys.Lykke til. hilsen Oliv

    SvarSlett
  2. Kjenner meg igjen når det gjelder strøm ja.... Skal bli artig å følge dette videre, jeg har solcelleanlegg høyt på ønskelista. Hva anbefaler du? Dette får du helt sikkert til!
    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  3. Tusen takk for flott tips Oliv !

    Nå har jeg gått litt berserk i solcelleutvalget på Biltema og Clas Ohlson, det er jo faktisk ganske billig ! Har kjøpt lampe til utedoen hvor det følger med et lite solcellepanel. Og solcellelader for mobil og mp3spiller, og den lilletassen lader jo selv i overskyet vær. Også rekkverklys...og de lyser fortsatt fra i går, gått 13 timer nå (...litt unødvendig men...) Også har jeg lyst på de leselampene som kan lades opp i vinduskarmen og brukes inne utover kvelden.....

    Gry,
    solcellepakken jeg har kjøpt fra Hyttetorget er et 80W panel, batteribank på 280A. Dette er mye for et så lite bygg som jeg har. Det er 2 kretser, 10A per stykk (etter hva jeg har lest). En vannpumpe skal kobles til krets 1, så da er det totalt 10A ledig for lys på krets 2. Har kjøpt lyspakke med bare LED lys. Har også kjøpt en omformer for å lade kamerabatterier, støvsuger, og som også i teorien kan drive en PC.

    Nå gleder jeg meg veldig til å få testet alt solcelleutstyret *S*

    Hilsen Vibecke

    SvarSlett