Rariteter

mandag 2. april 2018

Fjellpåsken 2018, mikrovariant


I tradisjonens tro har jeg tilbragt påsken på fjellet, totalt 1 dag. Det ble egentlig ikke en dag engang, det ble 5 timer. Det bestemte bihulene. Men, den dagen var innholdsrik og veldig fin. Jeg var fremme på fjellet kl 12 påskeaften, akkurat tidsnok til å rekke starten på hytteforeningens påskeskirennet. "Team de beinløse" som jeg er medlem av, benket oss ved grillen som vanlig, og kost oss i stekende påskesol.

Deretter dro jeg til hytten for å pakke ut, og hente inn godt med ved fra vedstabelen. Gjett om jeg fikk meg en overraskelse ! Vedstabelen er 3 m lang, 1 m høy og 1 m dyp, og den var forsvunnet helt under snøen. Det ble graving med hendene for spaden befinner seg oppi en kasse som er dekket med 1 meter snø.... Fikk laget et lite hull hvor jeg fisket lykkelig frem et godt lass med vedkubber, så nå er vedkasse innendørs smekkfull til neste hyttebesøk. Gravingen ble kun avbrutt av et nødvendig besøk til utedoen, og der ble det panisk graving for å få opp dodøren.... Vanvittig til snørik vinter altså !


Påskefeiring er ikke det samme uten en skitur, og nå fikk jeg faktisk årets første skitur. Det var bare så fantastisk ! Strålende sol, ikke en sky på himmelen, akkurat sånn passe kaldt, få folk i løypene siden det var ettermiddag, helt midt i blinken for meg. Jeg går ikke fort på ski, og det er ikke avstanden som er viktig, det er kosen og opplevelsen som er viktig. Gåing i og utenfor løyper er like fint for meg, så lenge jeg kan rusle rolig avgårde og lytte til stillheten, kjenne luktene, studere dyrespor, og nyte naturen fullt ut. Da er livet perfekt !

Det ble skigåing ca 1 time, og da var både bihulene og knærne og jeg var slitne, og strålende fornøyd med påskedagen. Siden det var meldt en bikkjekald natt som absolutt ikke fristet, stakk jeg halen mellom beina og pakket bilen og dro til Oslo igjen. Men, jeg kommer tilbake igjen snarest. April er en fantastisk tid på fjellet, med fin temperatur lange lyse dager og skareføre, og ikke noe pollen.

I be back, very soon.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar