Rariteter

fredag 22. juni 2018

Hingsteslepp, snekring og vær

Hei!

Nå har jeg nettopp kommet hjem etter 6 dager med mye vær i Valdres. Etter en lang eksamensperiode var det utrolig deilig med 1 uke fri fra jobben, og rolige dager på hytta og helt for meg selv i hytteområdet. Den nærmeste hyttenabo var vel denne gangen de kuene som beitet ca 3 km lenger ned i dalen 😏

Og, i år fikk jeg endelig med meg hingstesleppet på Tronhus igjen, stas !!! Litt vanskelige fotoforhold med duskregn og dårlig lys, men masse folk og fine hester i alle verdens hestefarger, og 3 føll. Hingsten Balder var helt svart og litt liten i størrelse, men en veldig fin og spretten kar. Og hoppene var ganske så krasse, slik de pleier å være ved disse sleppene.
 





 
 
 
 
 
 
 


Denne gangen ble det 2 turer til Maxbo for å kjøpe matrialer til etterisolering av hytta. Dette har jeg ventet på i 8 år, og nå er beina i såpass fin form at jeg iallefall skal starte på jobben. Krysser fingrene på at jeg blir ferdig før vinteren kommer, og at knærene holder. Uansett, så er det utrolig artig å bygge litt igjen, og for meg er snekring en veldig artig ferieaktivitet. Det er også motiverende å tenke på at jeg kanskje slipper å fryse meg i hjel i hytta en vinter til.


På tirsdag slo værgudene til med strålende midtsommersol og sterk vind, med typiske kastevinder. Vinden ristet hytta skikkelig, og situasjonen var litt uggen,, Dette holdt på i over et døgn. Til slutt var jeg så lei at jeg gikk ut og sagde ved med vinden ulende rundt ørene mine.


Utover kvelden skinte midtsommersolen fra nord og inn på kjøkkenveggen kl 23, det er St.Hans stemning det. 


Torsdagmorgen våkent jeg opptil snøbyger utenfor vinduet. Jeg pakket kjapt og dro hjem til dusjen i Oslo. Samtidig våkne et nygift brudepar opp til snøvær på Tronhus, rett ved der hestene ble sluppet. Her er deres fornøyelige fortelling fra Facebookgruppen Hestene på Tronhus;. 
 
Bryllupsreisen gikk til Tronhus
Vi rakk ikke slippet pga eget giftemål i helga. Derfor gjestet vi Tronhus fra onsdag til torsdag for å hilse på Zultana og flokken. Hu har det toppers. Her har vi fått oppleve alle årstidene på et drøyt døgn. Vi har hatt en natt ute i hengekøye hvor vi våknet av at flokken kom dundrende i galopp med bjelle og vrinsking. På morran i dag våkna vi til snø og vind. Kan vel ikke bli mer eksotisk enn dette?
Det ble en fin fottur til Solskiva ...med gjeterne før vi dro. Der så vi et fjellvåkpar.
Nok ferie for ei stund, nå drar vi hjem til høyet.


Tuppen og Lillemor aner fred og ingen fare




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar