Rariteter

søndag 22. juli 2018

Ulv, snekring og padling

Hei!

Jeg har en ferieuke og har hatt 5 dager på fjellet i stort sett kokende stekende varme siden forrige fredag. Det har nærmest vært umulig å få sove med 27 grader i sovekroken min. Og jeg som er så vant til 10-12 timers søvn i deilig kjølig fjellluft ! Sukk. Jeg måtte til og med krype til korset og dyppe mitt vassefisne legeme i badekulpen i bekken. Der var det 20 grader ! Og vi snakker sildrende bekk med fjellvann fra over 900 moh. Utrolig.

En annen svært uvanlig nyhet er at har vært ulv i området noen dager tidligere, og den har skadet 3 sauer rett ved hyttebommen i hyttefeltet... Ikke rart disse vettaskremte sauene på bildet sirklet høylytt rundt bilen min 3 ganger, og nærmest forsøkte å haike med meg.

Nrk.no meldt dette 11.Juli 2018
Tre skadde sauer funnet i Etnedal
Miljødirektoratet har gitt fellingstillatelse på en ulv, etter at tre skadde sau ble funnet på Ølslykkja i Etnedal mandag. SNO antar at sauene ble skadet natt til 8. juli, det skriver Avisa Valdres.

Men, hovedaktiviteten denne gangen var å fortsette på den utvendige isoleringen av hytta. Det var overraskende vanskelig å få isoleringen og vindsperren korrekt i starten, men etter litt trening ble det enklere. Jeg tror ikke jeg klarer å få ferdig alle veggene før vinteren, men får jeg ferdig 2 vegger blir jeg glad, og blir det 3 ferdige vegger blir jeg strålende fornøyd. Knærne liker faktisk slikt arbeid opp og ned i stigen, men det mange gode pauser underveis fordi drillene måtte lades opp.


På mandagen tok jeg en halv hviledag og dro avgårde til den nedlagte togstasjonen på Tonsåsen for å teste packraften for første gang. Det var stor suksess !!! Meget behagelig å padle ut på vannet og la seg drive sakte med vinden med beina på båtkantene i perfekt hvilestilling. Jeg turde ikke ta med kamera i tilfelle jeg skulle tippe båten, men kanskje jeg forsøker det neste gang. Må si den gamle hondaen er perfekt til slike turer. Døren er stor nok til å skjule meg ved klesskift, og god plass i bagasjerommet til å sitte og hvile seg litt.

På tilbake veien ble det nok en tur innom Maxbo, for deretter å starte arbeidet med panelet. Det er 3,5 cm tykt og må skrues på plass, og må grunnes i skøtene. I mangel på herremuskler må damer tenke mer på smart arbeidsteknikk. Plankene ble skøvet over på en snudd trillebår, deretter via en krakk, så var det bare å la dem gli sakte ned på bakken langs med et par lekter, og så å bli løftet opp på veggen. Fikk festet 10 hele lengder denne dagen, og sloss lenge med plankene som var vridd både på den ene og den andre måten.


Til slutt var jeg bare helt kokende varm og sliten, så jeg dro avgårde til badekulpen for å kjøle meg ned litt. Og, det var jeg ikke alene om å gjøre. Vi var 4 voksne og 3 barn der, så planen min om å snike meg ned i vannet usett gikk rett vest. Dette er mitt første bad i år, og at det skulle skje i en badekulp med fjellvann og 20 grader så jeg ikke komme.


Badekulpen inkl et stk badende hyttenabo



Onsdagmorgen ble de 2 øverste plankene skrudd på plass, og rakk nesten å grunne den nye veggen før regnet høljet ned. Deretter var jeg veldig klar for å kjøre hjem til Oslo til full hvile på sofaen.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar