Rariteter

søndag 28. oktober 2018

Ravn og rev og sånt

Hei

Nå har jeg vært på fjellet i 3 dager. Jeg tok faktisk ut en feriedag for 2019, for jeg måtte bli ferdig med den utvendige snekringen før Kong Vinter kommer. Jeg dro oppover tidlig på lørdag, og da jeg kom frem ble jeg ønsket velkommen av golden retrieveren Hero og en ung schæfertispe. Hyttenaboen hadde også med seg sin søster, og de var strålende fornøyde etter å ha ruslet over myrene som er mer eller mindre frosne nå.

Det var strålende vær hele lørdag med 10 varmegrader og en varmende oktobersol, og helt vindstille. Jeg begynte å jobbe med det som hastet mest, og det var utforing av utgangsdøra. Utforing har jeg aldri gjort før, men jeg har studert det på You Tube, og det gikk ganske så greit når jeg først fant ut hvordan jeg ville ha det. Løsningen ble å midlertidig feste listen til den øverste foring først, og deretter justere resten iforhold til den.

Resultatet ble overraskende rett og pent. Jeg må innrømme at jeg på kvelden gang på gang måtte åpne døra og nyte synet av en lukket og tykkere hyttevegg. Det synet gav meg en følelse av å være skikkelig hytteeier 😄

Rett før jeg begynte på snekringen, fløy det en ravn rett over meg. Mulig den gav meg litt hell og lykke denne dagen. På kvelden kunne jeg skimte lys i en av hyttene på andre siden av dalen. Det ligger bare 1 seter og 3 hytter på den åssiden, og det er veldig trivelig når det er lys i en av dem i høstmørket.


Det er utvilsomt lettere å sto opp av senga når man våkner til slike morgenstunder, landskapet så nesten litt malerisk ut. Gradestokken viste 8 grader søndagmorgen, noe som er over all forventing i oktober. Dagen gikk til skråsaging av enda flere panelbitene oppunder taket på kortveggene. Det ble litt rydding rundt hytta innimellom for å avlaste armer og skuldre. og det passet fint å begynne på utforing av denne ene vinduet. Utføring gikk fort og over all forventning, nå mangler bare 1 av 4 sider. Nå har jeg faktisk en vinduepost, morro.

Mandagmorgen var det minus 4 grader og det hadde kommet litt snø på bakken. Det blåste vestfra hele natten, og utover dagen også. Den positive nyheten var at det var 8 grader i den kaldeste delen av hytta, noe jeg mener er varmere enn det har vært tidligere, så da ser det ut til at isolering fungerer. Jeg fortsatte med skråsaging av panelet, men må si jeg godt kunne tenke meg å sitte på et varmt kontoret istedenfor å fryse fingrene av meg. 

Etterhvert pakket jeg sammen og gjorde hytte og tomt klar for vinteren. Nå mangler fortsatt litt panel og myggnetting oppunder mønet, men jeg rekker bare ikke å gjøre mer i år. Man får bare håpe at musefantene ikke liker den nye isolasjonen i veggene…. 

Det var en stor lettelse å kunne skru på hytteskilt og hyttenummer igjen. Nå blir det ikke noe utendørs snekring før til sommer, og det passer meg perfekt. På vei ned fra fjellet løp en rødrev over veien rett foran bilen, til min store overraskelse. Jeg har aldri sette en levende rødrev før, så det var veldig morro å endelig se den. 

Ravn og myter; Før kristendommen kom til Norge, ble mange av kråkefuglene regnet for hellige. De var gudenes hjelpere, og verdifulle for menneskene, de varslet død, men de ga også andre varsler og kunne bistå mennesket i å fatte de rette avgjørelser.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar